Det kanske inte är så smart att börja skriva om trender när egentligen hela Café handlar om att hålla kolla på trender inom mode och allt som hör till. Bartenders överlag är troligtvis dem som har bäst koll på trender eftersom vi alltid ser hur folk klär sig och vi ser även hur modet förändras från år till år.
Dock så pratar jag om något helt annat. Bartenders ska alltid prata om vilka trender som gäller och varenda journalist ställer samma frågor varenda säsong;
-Vad är trendigast just nu inom barvärlden? (ingen bartender är Saida Andersson så vi kan inte veta det varje säsong)
-Vad ska man dricka? (det är som att vi ska bestämma vad svenne-banarne överlag ska få i sig för någonting och bestämma allt vad folk ska dricka)
Trender är ett begrepp som jag helt på egen hand ska försöka få bort ur vårt vokabulär. Det spelar ingen roll om vi tycker att en viss dryck är trendig den här säsongen för fortfarande kommer gästerna att beställa en Mojito i Januari när det är -20 grader ute för att kunna drömma sig bort till någon medioker bar i Lanzarote och då blir det här med trendsnack helt meningslöst.
Nu tar vi död på trender i barvärlden och istället låter saker som ska vara självklara få vara just självklara, allt från Mescal(mexikansk gudadryck), obskyra humlebomber till öl från mikronesiska bryggerier i Belgien till att jobba mer eko och värna om naturen. Det här är inga jävla trender. Det här så här vi ska jobba. Enbart med självklarheter och det enda vi någonsin kommer vara i barvärlden är självklarhetskänsliga.